Vorige week las ik een berichtje waarin stond dat de Franse senaat van plan is een wet goed te keuren die het gebruik van mobiele telefoons in de klas verbiedt. Dit verbod komt niet zozeer voort uit pedagogisch-didactische overwegingen, maar eerder uit zorg voor de gezondheid van de leerlingen omdat de straling van mobieltjes deze zou aantasten.
Regelmatig vragen docenten ons om de regelgeving over gsm-gebruik aan te scherpen. Bij aankomst op school zouden de leerlingen dan de telefoon in het kluisje moeten opbergen.
Leerlingen maken zich bijna dagelijks schuldig aan het stiekem versturen en ontvangen van tekstberichten. Er is vrijwel geen enkele telefoon meer die luid en duidelijk een ontvangen bericht aankondigt, dus dat is niet zozeer de ergernis. De gsm's staan op stil en op schoot onder de tafel is het eenvoudig om ongezien een bericht te lezen en te versturen.
Er zijn echter steeds meer leerlingen die hun Iphone, htc of blackberry gebruiken als agenda, een functionaliteit die je in de klas absoluut niet kunt missen.
Als ik nu in mijn oude agenda's uit de jaren '70 blader, zie ik hoezeer zij voor mij het contact met vrienden betekenden. Vaak gingen ze (stiekem) door de klas om bekeken en beschreven te worden door klasgenoten en vrienden. De berichtjes die ze daarin (stiekem voor de docent) achterlieten vormen nu een waardevolle herinnering aan mijn middelbare schooltijd.
Ik denk dat de gsm als contact met de buitenwereld, als agenda en als informatiebron niet meer weg te denken is, ook niet in het klaslokaal.
Docenten kunnen uiteraard wel het gebruik ervan verbieden, zoals mijn docenten destijds het schrijven en kleuren in mijn agenda konden verbieden.
Professor Marcus Specht van de Open Universiteit doet samen met zijn team een onderzoek naar nieuwe technieken, volgens hem kunnen telefoons in de toekomst namelijk wel goed gebruikt worden ter ondersteuning van het onderwijs.
Is dit de toekomst? Leren via mobiele technologie? Of moeten we de gsm's uit de lokalen bannen, zodat leerlingen zich volledig op de leerstof kunnen concentreren zonder afgeleid te worden door allerlei berichten die zich trillend aankondigen, zonder dat de docent het in de gaten heeft.
Ik ben heel benieuwd naar reacties van leerlingen, ouders en collega's!
woensdag 21 oktober 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Inderdaad wij kunnen onze telefoon echt niet missen. Ik vind dat het niet verboden moet worden in de benedenfoyer en in de hal. Maar een mobieltje heb je eigenlijk niet echt nodig in de les. Ik vind het heel dom als ze mobieltjes op school gaan verbieden!
BeantwoordenVerwijderenGSM's verbieden moet je niet doen. Wel duidelijke afspraken en sancties vastleggen in zoiets als een GSM-gedragscode. Samen met e-learning is mobile learning al de toekomst. Een goed startpunt voor meer informatie over mobile-learning vind je
BeantwoordenVerwijderenhier.
Moniek Verhaaren, docent Nederlands bij het Theresia zei:
BeantwoordenVerwijderenIn de link hierboven bij het bericht van P.Kolsteren ontbreekt een 'n' waardoor de link niet werkt. De goede link is: http://www.kenniswiki.nl/Mobile_learning. En ja, daar staan mooie en goede voorbeelden van zinnig gebruik van mobile learning, zoals dat zo mooi heet.
En wat ik vind van die mobieltjes in de klas? Van mij mag het, als ze maar zinvol gebruikt worden. Dus niet om voortdurend te smsen naar vriendjes en vriendinnetjes, maar wel als ze gebruikt worden om even snel iets op internet op te zoeken (een begrip uit een tekst of een onderwerp dat we behandelen), of om een deel van de les te filmen vanwege educatieve doeleinden. Op Youtube vond ik bijvoorbeeld dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=caCAU1XwVkQ
opgenomen door een leerling met een mobiele telefoon. Collega Erik Bakker, aardrijkskunde, legt in dit filmpje op zeer aanschouwelijke wijze uit hoe neerslag ontstaat. Prachtig toch, als je dat na de les nog eens kan herbeleven én beter onthouden!