zondag 29 november 2009

Robot Challenge

Zaterdag was er een fantastisch evenement in Tilburg: de First Lego League. Scholieren tussen de 9 en 14 jaar hebben in deze voorrondes gestreden voor een finaleplaats. Onder de bezielende leiding van docent Math Nijsten heeft een groepje van 5 leerlingen uit klas 2 en 3 meegedaan. De leerlingen hebben dit gedaan in het kader van ons hoogbegaafdenprogramma TOM en hebben gewone lessen, maar vooral veel vrije tijd, ingezet voor deze missie.



De wedstrijden vonden plaats in het prachtige gebouw van de juridische hogeschool en er waren heel veel andere leuke techniekgerelateerde activiteiten. Inclusief een disco en een elektronische dansgame.
Centraal in deze Challenge staat het ontwerpen en programmeren van een robot. Deze robot moet vervolgens zelfstandig een hindernisbaan kunnen afleggen. Maar er is meer. De prestaties worden op 4 kenmerken beoordeeld, naast het robotontwerk en de robotwedstrijd telt ook het teamwork en een onderzoeksopdracht mee. Die opdracht wordt beoordeeld op inhoud én op de wijze van presenteren. Het spreekt me overigens enorm aan dat ook dit soort vaardigheden in een beta-feestje zitten (zie ook het verslag van de dag van de ingenieur).

Elk team moest dus een eigen onderzoek over de maatschappelijke rol van techniek en technologie presenteren. Onze leerlingen hebben het file-
probleem geanalyseerd en een creatieve oplossing bedacht. In een flitsende presentatie vol animaties werd een lopende band voor auto's uitgelegd. Het idee moest ook getoetst worden aan haalbaarheid en daarom hadden ze hun idee ook al voorgelegd aan een producent van lopende band systemen.

Het was voor onze school de eerste keer dat we deelnamen en we zijn (nog) niet in de prijzen gevallen. Het is zeker de bedoeling om dit verder uit te bouwen en de deelnemers van dit jaar een belangrijke rol te geven in de voorbereiding van volgende jaar. Met hun ervaring -en vooral het plezier dat ze uitstraalden- kan het alleen maar nog beter gaan.

1 opmerking:

  1. First Lego League
    Zaterdag om 9.00 uur begon onze First Lego League wedstrijddag. We kregen een plaats in de Kyoto zaal om onze robot te testen. Aan deze robot hebben we op school ongeveer 2,5 maand gewerkt. Gedurende de dag moesten we drie keer een parcours met de zelfgeprogrammeerde robot afleggen. We hadden deze drie missies op school voorbereid. Ook moesten ons team aan een technische beoordelingscommissie uitleggen hoe ze het een en ander geprogrammeerd hebben.
    Verder heeft Victor, met ondersteuning van Jeroen, Thomas en John een geweldige presentatie over vervoer gegeven Ze hebben eerst onderzocht wat vervoer is, daarna hebben ze gekeken naar het vervoer van mensen, als probleem hebben ze het fileprobleem onderzocht en als mogelijke oplossing een transportbandsysteem voor auto’s bedacht op basis van het koffertransportsysteem van een vliegveld. Tenslotte werden ze nog aan de tand gevoeld over de samenwerking met de coach en de verdeling van de onderlinge taken.
    Ook heeft het team een presentatie gevolgd van mogelijke ideeën om de missies te volbrengen. Aan het einde van de dag was de prijsuitreiking. De beste drie teams kregen een Legowedstrijdbeker en mogen naar de landelijke finale. Iedereen kreeg een gadget en een medaille voor de deelname aan het evenement. Ons team heeft zich goed ingezet en doorzettingsvermogen laten zien. Volgend jaar hoop ik dat deze jongens hun ervaringen kunnen overbrengen op een nieuw enthousiast team. Hierbij nodig ik met name ook meisjes uit zich aan te sluiten bij dit nieuw te vormen team.

    BeantwoordenVerwijderen