donderdag 11 juni 2009

AntiRacismeGroep Tilburg


Een aantal weken geleden werd ik benaderd door G. Gielen, lid van de AntiRacismeGroep Tilburg. In het verleden is deze organisatie wel eens op school geweest met een informatiestand. Helaas is het aantal leden van de groep zo klein geworden dat het niet meer mogelijk is om scholen te bezoeken en persoonlijke gesprekken met leerlingen aan te gaan.
Toch wil de groep de discussie onder jongeren levendig houden, en soms denk ik wel eens, dat dat meer dan nodig is.
Dhr. Gielen vroeg me of de school interesse zou hebben in een expositie van antiracismeposters. ARG heeft in de loop der jaren meer dan 200 posters verzameld met dit thema. Door een expositie op school kan de aandacht van leerlingen gevestigd worden op discriminatie en racisme. Deze aandacht kan resulteren in gesprekken tijdens de lunchpauze, waardoor leerlingen stil staan bij hun mede-mens.
Ik maakte een afspraak met dhr. Gielen en op een woensdagochtend bezocht hij de school met slechts een klein gedeelte van de collectie. Met een blik van herkenning bladerde ik door de posters uit de jaren 70 en 80. Vragen we hiervoor echt al meer dan 30 jaar de aandacht? En hoeveel posters moeten er nog verschijnen om racisme een halt toe te roepen?
Een aantal leerlingen heeft een keuze gemaakt uit de collectie voor de expositie die vanaf vandaag op school te zien is. De posters zullen voldoende stof tot gesprekken geven onder de leerlingen.
O ja, dhr. Gielen vroeg me heel bescheiden of het een probleem was om 10 euro te doneren per week dat de expositie op school hangt. Want ARG moet het hebben van subsidies en giften. Natuurlijk geen probleem. Voor u ook niet? Postbanknr. 5620187

Geen opmerkingen:

Een reactie posten