vrijdag 3 september 2010

Vernieuwingen en verbeteringen

De zomervakantie is de periode bij uitstek om in een schoolgebouw werkzaamheden uit te voeren. Het gebouw is zo goed als leeg en dat schept ruimte om te verbouwen en diverse vernieuwingen aan te brengen.
Zo heeft de afgelopen weken de conciërgeloge een facelift gekregen en zijn de werkzaamheden voor een complete verbouwing van de personeelsruimte gestart. Ook is de eerste voorzichtige stap gezet voor het plaatsen van een lift.
Wat met name voor het onderwijsleerproces een belangrijke verbetering is, zijn de lcd touchscreens die in een groot aantal lokalen zijn opgehangen. Deze vervangen de oude groene borden en het vertrouwde stoffige krijtje.
We werkten in enkele lokalen al met digiborden of met een pc/beamer, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat we voor de resterende lokalen deze stap overslaan en meteen voor het allernieuwste hebben gekozen: de touchscreen. Net zo eenvoudig met een vinger te bedienen als een Ipad en een ander belangrijk voordeel: je hebt geen projector meer nodig.
Op de eerste dag van dit schooljaar hebben de docenten slechts een korte instructie nodig om met deze hypermoderne borden te werken. Het bedienen van de borden is kinderspel; waar we wat meer tijd voor nodig hebben is het ons eigen maken van de bijbehorende digitale didactiek, maar ook daarin gaan we uiteraard investeren.
Ik had de stille hoop dat we wat die digitale didactiek betreft wat eerste tips zouden kunnen krijgen van de stagiaires en lio’s die dit jaar op school starten. Zij zijn per slot van rekening de toekomst en zij zullen daarom wel via de opleiding vertrouwd gemaakt worden met digiborden, en digitale leermiddelen. Dat had ik gedacht! Vandaag hebben we kennisgemaakt met deze enthousiaste groep jonge mensen. Ze werden zo mogelijk nog enthousiaster toen ze tijdens een rondleiding door de school onze lcd-schermen in de lokalen zagen: of ze ook naar de instructie zouden mogen maandag...
Natuurlijk, antwoordde ik, maar voor jullie zal het misschien wel niet nodig zijn, want jullie hebben al leren werken met een Smartboard. Ze schoten collectief in de lach en vertelden verontwaardigd dat er in het gebouw waarin zij worden opgeleid als docent van de toekomst geen digitale borden te vinden zijn en dat zij hun propedeuse niet kunnen halen als zij niet kunnen werken met een overheadprojector ……
(Speciaal voor onze leerlingen hierbij een afbeelding van een overheadprojector. Ik vrees dat zij niet weten wat dat is.)
We zullen maandag a.s. maar een extra instructiegroep maken en ook dat deel van de opleiding tot leraar voor onze rekening nemen.

5 opmerkingen:

  1. Naar aanleiding van bovenstaande blog tweette (leuk die nieuwe werkwoorden!) @PascalMarcelis al enkele minuten na plaatsing: Stelling: Kennisnet en Wikiwijs zouden lerarenopleidingen moeten gebruiken om hun dingen te laten landen in het VO. Een stelling die volgens een daarop volgende tweet van @rhuizer afkomt van @Wiswijzer2. Okay, inderdaad ere wie ere toekomt.
    Uit de stelling lees ik een impliciete mening dat het VO die landing nodig heeft om te kunnen vernieuwen en/of mee te gaan met nieuwe media en de daarbij behorende leermiddelen.
    Dit is een onderschatting van (althans een groot deel van) de docenten die met beide benen in het moderne leven staan en alle middelen en manieren aangrijpen om modern onderwijs te geven. Natuurlijk zien zij ook de veranderingen; ze worden er dagelijks mee geconfronteerd door hun leerlingen, en zij willen graag daar in meegaan.
    En vergeet niet de schoolleiding anno 2.0! Het zal toch niet zijn dat Theresialyceum de enige school voor VO is met een blog, twitteraccount, digitale nieuwsbrief, touchscreens en een wensenlijstje op 2.0-gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poppelepé... Ik doe niet aan 'onderschatting' en zeker niet in het 'onderschatten' van de docenten in het voortgezet onderwijs! Maar... ik zal er nog wel 's een keer iets over schrijven.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lian Een stelling kan op verschillende manieren geinterpreteerd worden... ;) Wat mij betreft is er ook geen sprake van 'onderschatting'! Maar na het noemen van de 'overhead-projector' in jullie blog bericht en het lezen van de stelling op Twitter, verbond ik die twee. Ik ben het overigens eens met de stelling in de zin van: In zo'n vroeg mogelijk stadium kennis maken (bijv. in de lerarenopleidingen) met de laatste ontwikkelingen en initiatieven van ICT in onderwijs helpt! Een rol voor Kennisnet en WikiWijs ligt m.i. aardig voor de hand om in dit voortraject van het onderwijsgeven (en maken) een rol te spelen. Benieuwd naar het toekomstige bericht van @Willem. p.s. Een betrokkene van WikiWijs vond de stelling overigens ook interessant. Mogelijk dus een vervolg...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp de verwarring geloof ik. Mijn insteek is dat lerarenopleidingen (inderdaad en kennelijk) meestal een beetje achter de feiten aanlopen. Een soort 'samenwerking' met Kennisnet en Wikiwijs zou niet verkeerd zijn. Al was het alleen maar om die lerarenopleidingen 's een beetje op weg te helpen...:-)

    Als zoiets zou lukken zou het voor stagescholen, die ook nog wat stimulans zouden kunnen gebruiken, dan wel weer aardig zijn als er stagiaires rondlopen met ideeën en opdrachten omtrent al deze nieuwe middelen.

    Dat was zo'n beetje mijn idee...:-)

    Maar treurig is het wel. Je zou denken dat een lerarenopleiding een experticecentrum is op het gebied van de inzet van moderne middelen in modern onderwijs. Dus daar is nog wel iets te winnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet alleen op de lerarenopleiding is nog iets te winnen, getuige het artikel van Ewoud Sanders in nrc van dit weekend. Ook universiteiten kunnen de digitale student meer tegemoet komen door te initiëren en faciliteren.

    Natuurlijk moet de lerarenopleiding een expertisecentrum zijn voor moderne middelen. De makers van modern (digitaal) lesmateriaal zijn echter vaak de docenten die de nodige didactische ervaring hebben en die deze ervaring combineren met hun belangstelling voor de moderne middelen en media en daarmee ook een voorsprong creëren op de digitale vaardighedenladder. De Vereniging van Educatieve Auteurs heeft hiervoor aandacht en werkt overigens samen met Flot Tilburg. (http://tinyurl.com/2ctbx8o)
    Daarom verbaasde me de uitspraak van onze stagiaires ook zo.

    En wat de stelling betreft... ik las deze met die impliciete mening van onderschatting omdat die mening buiten de stelling om regelmatig expliciet geuit wordt. Althans als het de combinatie docenten en moderne digitale leermiddelen betreft. Kwestie van heuristiek zou ik zeggen.
    Excuus aan Willem als het anders overkwam.

    BeantwoordenVerwijderen