maandag 16 november 2009

Talent in Ontwikkeling en Dag van de Ingenieur

Vorige week waren er 2 activiteiten voor en over onze talenten. Allereerst was er een ouderavond met voorlichting over ons hoogbegaafdenprogramma. Alle eerstejaars zijn uitvoerig getest en aan de hand van de uitslagen zijn 26 leerlingen geselecteerd voor het TOM-programma. TOM is ons Traject op Maat dat wij als BegaafdheidsProfielSchool aanbieden. In de voorlichting is uitgebreid aandacht gegeven aan het programma zoals: de denklessen, robotica, colleges bij het hoger onderwijs en aandacht voor onderpresteren. Het sociale aspect van het programma is ook uitgelicht. Door het snellere denken en andere wijze van probleemoplossing worden de slimmeriken niet altijd begrepen en geaccepteerd. De ontmoeting is dan ook een wezenlijk onderdeel van ons project. De kinderen komen bewust niet in een plus-stroom of aparte klassen maar kunnen tijdens reguliere lessen best wat missen voor de TOM-activiteiten. Dit stelde de ouders wel gerust, men was juist blij dat de zoon of dochter de draai had gevonden en had geen behoefte aan verder stigmatisering. Ook vond men het prettig dat er geen verplichtend karakter was, een leerling kan enige tijd uit het programma stappen om het later weer te intensiveren. Voor ons geldt immers: eens een TOM'er altijd een TOM'er. Het contact met de ouders zullen we zeker intensiveren.

Het motto Talent in Ontwikkeling slaat op alle leerlingen, we zijn er immers van overtuigd dat iedereen wel talenten heeft. Op de projectdagen van afgelopen week zijn de derdeklassers aangespoord om hun technische talenten te ontdekken. Iedereen werd lid van een Ingenieursbureau en men moest in groepjes aan een opdracht werken. Zelf was ik opdrachtgever voor een beveiliging van laptops voor school maar andere groepjes hebben bijvoorbeeld een ondergronds winkelcentrum ontwikkeld.

Drie concurrerende groepjes hebben me uitgehoord over het programma van eisen, een prototype ontworpen en uiteindelijk een verkooppresentatie gegeven. Het was opvallend dat alle groepjes zelf ook aan de kosten en aan de duurzaamheid hadden gedacht. Het project wordt perfect ondersteund door de Technische Universiteit Eindhoven maar behalve de technische invalshoek is het vooral leuk om te zien hoe verschillende vaardigheden samenvallen: ontwerpen, interviewen, groepswerk, bouwen en presenteren. Dit vakoverstijgende karakter is juist één van de kenmerken van de projectdagen.

1 opmerking:

  1. Erg leuk aan deze projectdag was ook dat een aantal ouders zich hadden aangemeld om als opdrachtgever deze dagen te begeleiden. Naast de ervaringen die zij vanuit het bedrijfsleven konden inzetten, zagen zij de school ook eens vanuit een andere hoek. De betrokkenheid van de ouders op onze school is altijd erg hoog en we zullen in de toekomst deze manier van samenwerking zeker blijven stimuleren.

    BeantwoordenVerwijderen