RTLNieuws zet het onderzoek van Prof. Dronkers voort, dit onderzoek werd voorheen jaarlijks in Trouw en Volkskrant gepubliceerd. De ranking is gebaseerd op de eindexamenresultaten waarbij de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde zwaarder meetellen en er wordt rekening gehouden met het verschil tussen het cijfer van het SE en het CE, het bovenbouwrendement, de basisschooladviezen en andere factoren. Nieuw is dat het uiteindelijke cijfer gebaseerd wordt op het gemiddelde van de drie voorgaande jaren; het is dus geen momentopname. In het overzicht van 6 december 2014 zijn de resultaten voor onze school, het Theresialyceum, geweldig: met een 9 voor de havo én een 9 voor het vwo en scoren we veruit het hoogste van de regio en behoren tot de top van Brabant.
Deze week is de Keuzegids verschenen. Naast de bovengenoemde indicatoren wordt in dat onderzoek de financiële situatie en het aantal personeelsleden per leerling meegewogen.
- De financiële situatie is per bestuur (voor ons van heel OMO met 35 scholen) en zegt weinig tot niets over de individuele scholen. Verder is het een verplichting dat een groot bestuur een relatief kleinere reserve aanhoudt dan een éénpitter (de kans dat 35 scholen tegelijk omvallen is immers ook heel klein). De Keuzegids gebruikt echter één maatstaf voor alle scholen en besturen.
- Het aantal personeelsleden is ook niet alleszeggend; wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor een zeer kleine directie van 2 personen en daarnaast afdelingsleiders met lesgevende taken. Daardoor lukt het ons om veel mensen voor de klas te krijgen. Het maakt ook veel uit of je voor de schoonmaak eigen personeel in dienst hebt, of -zoals wij- dat uitbesteed hebt. Verder hebben wij de bijzonderheid dat de leerlingen van de nevenvestiging van de Frater van Gemert wel bij ons staan ingeschreven maar dat het personeel niet bij ons in dienst is. Dit benadeelt de leerling/personeel-ratio maar is echter wel heel specifiek voor onze situatie.
De Keuzegids neemt in het oordeel ook ouder- en leerlingtevredenheid mee. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de gegevens van Vensters voor Verantwoording (zie Scholenopdekaart.nl.) Deze gegevens worden door scholen zelf aangeleverd en zijn van lang niet alle scholen van hetzelfde jaar. De VO-Raad (de brancheorganisatie van alle VO-scholen) distantieert zich overigens van het gebruik van de gegevens door de Keuzegids. (zie : VO-Raad ) . *Zie aanvulling
In de Keuzegids staat in onze regio het Odulphus bij het vwo op de eerste plaats en staan wij nummer 2. Bij de havo staat Odulphus ook op nr. 1 en delen wij de tweede plaats met de Nieuwste School.
Resumerend staan wij voor zowel de havo als het vwo 2 x op de eerste plaats en 1 x op een tweede plek. Het zal niet verbazen dat wij vooral het onderzoek van RTLNieuws erg goed vinden ;)
Frappant is dat bij geen van de onderzoeken het laatste examenjaar verwerkt is en we hadden dit voorjaar prachtige resultaten: 90,3% geslaagden op de havo en maar liefst 99% geslaagden op het vwo. Dat belooft wat voor volgend jaar!
Tomas Oudejans,
rector Theresialyceum
* Aanvulling 30-1-2015
Na terechte kritiek van de VO-raad heeft de Keuzegids de gegevens van Schoolkompas m.b.t. ouder- en leerlingtevredenheid verwijderd. De Keuzegids vermeldt: "We hebben de de publicatie van die gegevens tijdelijk stopgezet, we konden de actualiteit en bertrouwbaarheid niet garanderen." De reden is dat Schoolkompas per 1 februari volledig over gaat in Scholenopdekaart.nl en niet meer wordt onderhouden, het kan daarom voorkomen dat verschillende afnamejaren van de tevredenheidsonderzoeken geplaatst zijn.
Doordat er voor de ranking van de Keuzegids dus opeens 2 indicatoren minder zijn, zijn er kleine verschuivingen in de ranking van de Keuzegids, zo delen wij de 2e plaats bij de Havo nu niet meer met de Nieuwste School maar met het Willem II college. Doordat er 2 indicatoren minder zijn is relatief het gewicht van de in mijn ogen ondeugdelijke indicatoren Financiële gezondheid en Genoeg Personeel toegenomen en zijn er nog meer vraagtekens te plaatsen bij het onderzoek van de Keuzegids.
De scholenonderzoeken:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten